Ecology takes up a prominent place in the UN's Sustainable Development Goals: the SDGs (https://sdgs.un.org/goals) make reference to climate action, clean energy, protection of ecosystems and other ecological concerns. The way in which these are addressed – with a stated number of targets, events, publications and actions and statistics– indicate that a logical-scientific paradigm is used to underpin both the problems and the success rates to address these. Yet already in 1996 Jerome Bruner (pp. 39-42, see also Latour 2010) pointed to the problematic separation between logical-scientific and narrative thinking, and the need for a fuller approach to knowledge production that includes narrative modes.
Here we propose to study oral narratives as epistemological models dealing with ecological concerns. The oral narratives we propose to analyse may at once form a source and aspect of TEK (Traditional Ecological Knowledge), and constitute a reflective practice. With this move, we call into question the divide between ecolit and ecocrit: eco-narratives may very well in themselves form a critical, theoretical model.
We will focus on stories in which rainbows play an important role. So far such narratives have especially been discussed from an anthropological perspective, focusing on religious cults, rituals of political power, and community formation. The literary aspects that combine notions of fertility and peace in land and between people with representations of sun and sky, droughts and rain, rivers, lakes and serpents, and plots of travel and transformation from an ecocritical stance have so not received due attention.
We will focus on various narratives in Eastern African contexts (notably Oromo, Gikuyu, Digo and Swahili), not in comparative perspective, but as historical case-studies indicating the diversity and multiple meaning-making of rainbows in ecological terms.
Les arcs en ciel dans les contes d'Afrique de l'Est: les récits oraux comme modèle écocritique
L'écologie occupe une place de choix dans les objectifs de développement durable des Nations unies : les ODDs (https://sdgs.un.org/fr/goals) font référence à l'action climatique, à l'énergie propre, à la protection des écosystèmes et à d'autres préoccupations écologiques.
La manière dont ces questions sont abordées - avec un certain nombre d'objectifs, d'événements, de publications, d'actions et de statistiques - indique qu'un paradigme scientifique logique est utilisé pour étayer à la fois les problèmes et les taux de réussite dans la résolution de ces problèmes. Pourtant, déjà en 1996 Jerome Bruner (pp. 39-42, aussi Latour 2010) a souligné la séparation problématique entre la pensée logico-scientifique et la pensée narrative, et la nécessité d'une approche plus complète de la production de connaissances qui inclut les modes narratifs.
Nous proposons ici d'étudier les récits oraux en tant que modèles épistémologiques traitant des préoccupations écologiques. Les récits oraux que nous proposons d'analyser peuvent à la fois constituer une source et un aspect du savoir écologique (TEK : Traditional Ecological Knowledge), et constituent une pratique réflexive. Nous remettons ainsi en question le clivage entre l'écolit et l'écocrit : les récits écologiques peuvent très bien constituer en eux-mêmes un modèle critique et théorique.
Nous nous concentrerons sur les récits dans lesquels les arcs-en-ciel jouent un rôle important. Jusqu'à présent, ces récits ont surtout été abordés d'un point de vue anthropologique, en se concentrant sur les cultes religieux, les rituels du pouvoir politique et la formation des communautés. Les aspects littéraires qui combinent les notions de fertilité et de paix dans la terre et entre les gens avec des représentations du soleil et du ciel, des sécheresses et de la pluie, des rivières, des lacs et des serpents, et des intrigues de voyage et de transformation d'un point de vue écocritique n'ont pas encore reçu toute l'attention nécessaire.
Nous nous concentrerons sur divers récits dans des contextes d'Afrique de l'Est (notamment en Oromo, Gikuyu, Digo et Swahili), non pas dans une perspective comparative, mais comme des études de cas historiques indiquant la diversité et les significations multiples des arcs-en-ciel en termes écologiques.
References
- Bruner, Jerome, The Culture of Education (Harvard: Harvard University Press 1996).
- Latour, Bruno, On the Modern Cult of the Factish Gods (Durham/London: Duke University Press 2010).
Authors
Presenters (Inge Brinkman, James Wachira); Other authors: Teshome Mossissa, Peter Wasamba, Tsehay Dinsa, Hellen Kagotho, Megersa Regassa, Milkessa Edae, Kimingichi Wabende, Nega Jibat, Gerti Wouters (OL4D Team project members).